راهنمای خرید گیربکس صنعتی

راهنمای خرید گیربکس صنعتی


راهنما برای خرید گیربکس صنعتی

راهنمای خرید گیربکس صنعتی در انتخاب بهتر به افراد کمک می‌کند. این وسیله‌ها در دستگاه‌های صنعتی بزرگ و قوی بیشتر استفاده می‌شوند. وظیفه‌ی آن‌ها انتقال فاکتورهایی مانند گشتاور از الکتروموتور به دیگر بخش‌های دستگاه می‌باشد. گیربکس‌های صنعتی در انواع حلزونی، خورشیدی، هلیکال و سایکلو تولید می‌شوند. این قطعات هر کدام دارای سرعت، دنده‌های متفاوت، هزینه‌های تعمیر و گشتاور متفاوتی هستند. در موقع خرید  بهتر است که نوع کاربری گیربکس، توان، سرعت، مقاومت در برابر گرد و غبار و نوع برند سازنده‌ی آن را مورد بررسی قرار دهیم. برخی از گیربکس‌ها هنگام عملکرد صدای کمتری تولید می‌کنند و بازده کاری آن‌ها بالا می‌باشد. در ادامه‌ی مطلب با انواع گیربکس صنعتی و نکات خرید آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع گیربکس صنعتی

برای انتخاب  و راهنمای خرید گیربکس صنعتی بهتر است که با انواع این وسیله‌ها آشنایی داشته باشیم. گیربکس در دستگاه‌های صنعتی وظیفه‌ی انتقال نیرو و گشتاور از الکتروموتور به سایر قسمت‌ها را بر عهده دارد. انواع گیربکس صنعتی از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند و قیمت آن‌ها متفاوت می‌باشد. گیربکس‌های صنعتی متداول در انواع حلزونی، هلیکال، خورشیدی و سایکلو تولید می‌شوند.

  • گیربکس حلزونی

این نوع گیربکس‌ها در شرایط مختلف قابل نصب می‌باشند و کارایی لازم را دارند. گیربکس حلزونی اغلب در اندازه‌های کوچکی تولید می‌شود و قیمت آن ارزان می‌باشد. تعمیر و نگهداری این دستگاه آسان بوده و به هزینه‌ی چندانی نیاز ندارد. یکی از معایب گیربکس حلزونی این است که در دستگاه‌های صنعتی دارای راندمان کاری پایینی می‌باشد.

گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی
  • گیربکس هلیکال

این نوع گیربکس‌ها از راندمان کاری بالایی برخوردار می‌باشند. هنگام عملکرد صدای پایینی در دستگاه ایجاد می‌کنند. گیربکس صنعتی هلیکال از نظر گشتاور قدرت تحمل بالایی دارد. هنگام عملکرد بیشتر دنده‌های آن فعال می‌شوند.  شوک پذیری این گیربکس بیشتر بوده و زود خراب نمی‌شود. یکی از معایب این گیربکس صنعتی هزینه‌ی بالای تعمیر و ساخت آن می‌باشد.

  • گیربکس خورشیدی

این گیربکس دقت عمل زیادی دارد و از راندمان کاری بالایی برخوردار می‌باشد. هنگام عملکرد لقی کمتری از خود نشان می‌دهد. لقی دستگاه در  بین چرخ دنده‌ها ایجاد می‌شود. گیربکس خورشیدی تحمل گشتاور و راندمان کاری بالایی دارد.

  • گیربکس سایکلو

این نوع گیربکس دارای راندمان کاری  و قدرت تحمل گشتاور بالایی می‌باشد. گیربکس سایکلو در موقع انتقال قدرت کمترین لقی را از خود نشان می‌دهد. این وسیله قیمت پایینی دارد و تعمیر آن سخت می‌باشد. در گیربکس سایکلو بجای چرخ دنده از بلبرینگ استفاده می‌شود.

گیربکس سایکلو
گیربکس سایکلو

نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی

در خرید گیربکس صنعتی لازم است که نوع کاربری، توان دستگاه، مقاومت در برابر گرد و غبار، شرایط محیطی، نوع اتصال گیربکس و سرعت دستگاه را بررسی کنید. دقت در این نکات سبب می‌شود انتخاب بهتری داشته باشید.

  • نوع کاربری گیربکس صنعتی

این وسیله در دستگاه‌های کوچک و بزرگ صنعتی با قدرت متفاوت بکار می‌رود. برخی دستگاه‌ها به سرعت و دقت بالایی نیاز دارند. گیربکس آن‌ها باید بازده کاری بالایی داشته باشد تا متناسب با دستگاه‌های قوی کار کند. وسیله‌‌هایی که در پالایشگاه‌ها و معدن بکار می‌روند سرعت ورودی و خروجی گیربکس‌های آن‌ها باید با دقت بالایی تنظیم شود. در برخی دستگاه‌های صنعتی ممکن است سرعت پایین و یا دقت کمی نیاز باشد.

  • توان دستگاه

در انتخاب گیربکس صنعتی توان ورودی و خروجی آن باید متناسب با نوع کاربری دستگاه باشد. اما در این حالت است که وسیله‌های صنعتی عملکرد بالایی خواهند داشت. اگر برای مثال توان خروجی خیلی بیشتر از ورودی باشد قسمت‌های مختلف دستگاه‌های صنعتی از کار می‌افتند. توان با فرمول خاصی محاسبه می‌شود که هنگام خرید باید تخصص کافی در بررسی آن داشته باشید.

  • مقاومت در برابر گرد و غبار

نفوذ گرد و غبار به داخل گیربکس صنعتی باعث می‌شود که زودتر از کار بیفتد. گیربکس‌ها باید طوری ساخته شوند که در مقابل ورود گرد و غبار و آلودگی مقاوم باشند. در غیر اینصورت بطور مداوم باید داخل دستگاه تمیز شود. گرد و غبار راندمان کاری و سرعت مناسب دستگاه را کاهش می‌دهد. مواد اولیه‌ و شیوه‌ی ساخت گیربکس در این ویژگی تأثیر می‌گذارند.

  • شرایط محیطی

گیربکس صنعتی باید  در دماهای مختلف کارایی لازم را داشته باشد. همچنین در نزدیک رطوبت زودتر ویران نشود. برخی گیربکس‌ها مانند نوع حلز‌ونی در دمای بالا عملکرد بالایی از خود نشان می‌دهند. گیربکس‌هایی وجود دارند که برای عملکرد در دمای بالا باید بهمراه خنک کننده کار کنند. گیربکس‌هایی که از جنس آلومینیوم یا استنلس هستند در گرما بهتر کار می‌کنند. علاوه بر این رطوبت باعث زنگ زدگی این دستگاه‌ها می‌شود. باید گیربکس‌هایی را خرید کنید که در تماس با رطوبت زود از کار نیفتند. گرچه محیط نگهداری گیربکس صنعتی باید دور از رطوبت باشد.

  • نوع اتصال گیربکس

گیربکس صنعتی بطور مستقیم و غیرمستقیم به دستگاه‌های صنعتی اتصال می‌یابد. در روش مستقیم چون بین گیربکس و دستگاه قطعه‌ی واسطه‌ای وجود ندارد کارایی آن افزایش می‌یابد.‌ میزان انتقال انرژی نیز در این شیوه کمتر می‌باشد. با روش مستقیم گیربکس باید مطابقت بالایی با دستگاه داشته باشد در غیر اینصورت محدودیت‌هایی در نصب آن بوجود می‌آید. در روش غیرمستقیم گیربکس بوسیله‌ی شفت‌ها و کوپلینگ‌ها به دستگاه‌ها اتصال می‌یابد. این روش انعطاف پذیری بالایی دارد. در واقع گیربکس را می‌توان به دستگاه‌های مختلف نصب کرد. اتصال غیر مستقیم گیربکس به دستگاه برای تغییر سرعت و گشتاور نیز بکار می‌رود.

  • سرعت گیربکس

سرعت‌های خروجی و ورودی گیربکس صنعتی باید با یکدیگر متناسب باشند. سرعت بالا و نامتناسب کارایی دستگاه صنعتی را کاهش می‌دهد. گیربکس صنعتی که دنده‌های کمتری دارد از سرعت خروجی بالایی برخوردار است. سرعت موتور بهتر است با سرعت ورودی گیربکس مطابقت داشته باشد. در صورتی که سرعت خروجی در مقایسه با نوع ورودی پایین باشد باید از گشتاور با سرعت مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی راهنمای خرید گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی در انواعی مانند حلزونی و خورشیدی تولید می‌شود. این گیربکس‌ها در دستگاه‌های صنعتی نقش مهمی دارند و از اجزای جدا نشدنی آن‌ها می‌باشند. چون قدرت را از الکتروموتور به دیگر قطعات دستگاه منتقل می‌کنند. توان خروجی یا ورودی، سرعت و قدرت گیربکس‌های صنعتی از یکدیگر متفاوت می‌باشند. بنابر این هنگام خرید با توجه به نیاز دستگاه‌ها و نوع کاربری آن‌ها باید گیربکس‌های مناسبی را انتخاب کنید. اتصال گیربکس صنعتی بطور غیر مستقیم و مستقیم به دستگاه  انجام می‌شود. در روش مستقیم کارایی دستگاه افزایش می‌یابد. هنگام انتخاب گیربکس صنعتی دمای کارکرد و توان و تکنولوژی ساخت آن را نیز بهتر است بررسی کنید.

سوالات متدال راهنمای خرید گیربکس صنعتی

  1. گیربکس صنعتی چیست؟
    گیربکس صنعتی در دستگاه‌های بزرگ صنعتی قدرت و گشتاور را از الکتروموتور به دیگر بخش‌های آن منتقل می‌کند. در سرعت دستگاه‌ها نیز تأثیر دارد. انواع گیربکس صنعتی از نظر قیمت، هزینه‌های تعمیر و شیوه‌ی اتصال به دستگاه متفاوت می‌باشند.
  2. در هنگام خرید گیربکس صنعتی چه نکاتی را باید بررسی کنیم؟
    در موقع خرید این وسیله باید توان خروجی و ورودی، سرعت، گشتاور، تعداد دنده‌ها، مواد سازنده، نوع برند، شیوه‌ی ساخت و نوع کاربری آن را بررسی کنید.
  3. کدام گیربکس‌ صنعتی را برای استفاده در دماهای بالا انتخاب کنیم؟
    گیربکس صنعتی حلزونی و گیربکس‌هایی از جنس آلومینیوم و استنلس در دماهای بالا راندمان کاری بالایی دارند و برای بکارگیری در دماهای بالا مناسب می‌باشند.
چه امتیازی می دهید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *